Innholdsfortegnelse
Ifølge DNB vinner 7 av 10 arbeidstakere frem når de ber om en lønnsøkning, som er basert på en undersøkelse fra Ipsos. Likevel er det kun 13 % som faktisk gjør dette på arbeidsplassen sin eller i forhandlinger om ny stilling, i frykt for reaksjoner fra overordnede og ansatte. Mange vegrer seg for å oppnå fordeler, selv om de har dokumenterte prestasjoner å vise til som tilsier at de bør få en bedre lønn. Men hvordan skal du gå frem for å ikke virke for påtrengende, og når bør du forhandle?
Vi har samlet en rekke nyttige tips som kan hjelpe deg når du skal reforhandle lønnen.
Hva innebærer lønnsforhandlinger?
Reforhandling av lønnen din er en diskusjon du har med en representant fra din avdeling i bedriften. Vanligvis er dette din direkte overordnede. Diskusjonen kan foregå enten ansikt til ansikt, eller virtuelt (muntlig eller skriftlig) og involverer 3 viktige aspekter:
Bygg din hypotese: Du må komme med solide argumenter som begrunner ønsket lønnsøkning.
Forbered svarene på eventuelle spørsmål: Det er en mulighet for at du vil møte litt motstand fra arbeidsgiver, så du må være forberedt på å ha et relevant svar på alle spørsmålene de vil stille deg.
Forhandling: Vær hverken for fast eller for fleksibel.
Hvilke argumenter bør du utarbeide?
Her er noen argumenter du kan komme med for å øke sjansene dine for å få lønnsøkningen du ønsker deg:
Når din virksomhet bringer inn nye og lønnsomme samarbeid eller kontrakter til bedriften, betyr det at du er en verdifull medarbeider. Med bakgrunn i dette argumentet, kan du nevne at du bidrar til skaffelse av nye kunder på lang sikt og til utvidelse av selskapet.
Dersom det har vært svingninger i avdelingen og du har fått i oppdrag å utføre tilleggsoppgaver som normalt ikke inngår i stillingsbeskrivelsen, kan du bruke det som argument.
Hvis du var ansvarlig for å lede et viktig prosjekt og fullførte det uten å støte på problemer, er det en annen ting du kan ta opp. Hovedargumentet i denne saken er at du har utviklet dine lederegenskaper og bruker dine ferdigheter fullt ut til beste for bedriften.
Når er den beste tiden for en lønnsforhandling?
Det passende tidspunktet for lønnsreforhandlingsdiskusjoner kan variere fra selskap til selskap. Her er noen øyeblikk som kan passe for deg:
I april eller mai, når den generelle lønnsøkningen som gis på bedriftsnivå kunngjøres. Hvis du ikke er fornøyd med lønnsøkningen som tilbys, har du muligheten til å reforhandle lønnen din i det øyeblikket;
Når det gjennomføres møter for prestasjonsevaluering. Har du gode resultater å vise til kan du dra nytte av det i lønnsforhandlinger.
Kvartalsvis, når selskapets økonomiske resultater publiseres. Vanligvis sjekker selskaper sine resultatindikatorer kvartalsvis, og dette kan gi deg en mulighet til å reforhandle lønnen din. For eksempel, hvis selskapet i løpet av de tre første kvartalene av året oppnådde gode resultater og nådde alle de foreslåtte målene, kan du starte en diskusjon i oktober for å reforhandle lønnen din.
På slutten av et viktig utviklingsprosjekt. Det er situasjoner hvor bedrifter utvikler seg ved å overta mindre bedrifter innenfor samme virksomhet. En slik prosess er en svært kompleks prosess som legger et stort press på de ansatte. På slutten av et slikt prosjekt, kan du sette i gang en samtale om lønnsforhandling, spesielt hvis prosessen har gått bra.
Hvilke fordeler gir en lønnsøkning for deg?
I tillegg til den åpenbare fordelen med å få mer penger i lønnen, kan reforhandling av lønnen gi deg andre fordeler, som:
Økt selvtillit og tro på egne evner: Når du innser at du har klart å få ønsket lønn, vil du automatisk ha mer tillit til deg selv for å nå andre personlige mål.
Økt ytelse på arbeidsplassen: Når du føler at arbeidet ditt blir verdsatt, vil interessen din for å fullføre oppgaver og løse problemer være enda større enn før.
Uansett grunnen til at du føler at du fortjener en lønnsøkning, ikke glem å forberede de riktige argumentene før intervjuet.